5:e Söndagen efter Pingst
(Matteus, v:20-24)
Femte, sjätte och sjunde kapitlet av Matteus Evangeliet är Jesu bergspredikan, den innefattar en helt ny väg att gå, Jesu väg, ödmjukhetens väg; vacker, svår, men tillgänglig för alla. Jesus själv är den fullkomliga förebilden för hur man inte besvarar ont med ont.
Det är nödvändigt, inte bara att tro, men också att hålla alla budorden, även de allra minsta. "Jesus förklarar det i början av sin mission", säger Thomas av Aquino, "för att visa till vilken höjd av fullkomlighet Han kallar oss”. Guds Rättvisa blir vår rättvisa. De som lever enligt den katolska tron har en inneboende rättvisa när de följer Guds bud, utan Guds rättvisa kan ingen människa bli frälst. Gud ber oss inte om det som är omöjligt. Det är rättvist mot Gud att följa Hans lag. För även om Hans lag är Rättvisa så följer vi den lagen i kärlek till Gud; vi följer den i frihet, inte i tvång. Den kärlek som Jesus lär oss har med vår fria vilja att göra. Den har med frälsning att göra. Det är inte en lätt kärlek, eller snarare, det är en omöjlig kärlek! Omöjlig för den gamla människan, men inte för den nya. Den nya människan lever av den nåd och styrka hon fått av den Heliga Ande i dopet och i konfirmationen, i de andra sakramenten. Vi får också nåd när vi undviker kompromisser och söker det sanna, ja när vi gör gott.
I Kyrkan finns all nåd vi behöver för att lära oss att leva lagen. Inte ”tyngdlagen” av vår fallna natur men lagen av Kristi ok som är milt och av korsets börda som är lätt. Herren ger oss valet mellan liv och död, ljus och mörker, välsignelse och förbannelse; välj! Men det är ju inte så att Gud lägger det framför oss som varor att plocka på oss för att sedan lämna oss helt och hållet i våra val.
Han vet mycket väl att vi tar tid på oss att välja mellan det som är bra, bättre eller bäst - och sedan ha tillräckligt med övertygelse för att hålla oss kvar vid ett gott val. Hans nåd är med oss hela tiden och i alla situationer. Hela vårt liv består av val, vi väljer vad vi gör och inte gör. Gud är med oss, knackar på vårt hjärtas dörr, ger oss tecken genom vilka vi ser om vi växer eller inte: tecken av glädje, frid, eller tvärtom, ledsamhet, olust, ånger osv. Gud vill att vi fritt väljer det som är Hans vilja, det som behagar Honom, det som leder till vår frälsning. Och inte endast till frälsning -men till helighet.
Välj.
Våra liv är så. Vi får möjlighet på möjlighet att vända våra liv mer och mer till Gud och att leva i den närhet och intima kärlek Han kallar oss till. Vi förstår genom dagens text att vi endast blir rättfärdiggjorda när vi överträffar dem som inte alls följer Kristi lag eller följer den minimalistiskt. Jesus ger exemplet att ”inte döda” betyder nu i Kristi lag att vi ska vägas i rättvisans våg inte bara när vi har dödat någon men också när vi har ”vredgats på vår broder”. Vi ska vägas i rättvisans våg inte endast när vi begår äktenskapsbrott men även när vi ser med åtrå på en annan. Jesus varnar oss om att det inte räcker med att ”fullborda lagar” men Han kräver att vi förstår djupet av gott och ont, att vi förstår att det minsta onda förolämpar och sårar Gud som är idel Kärlek, som är Rättvisa, som är Sanning. Israel hade många externa lagar som Gud genom Moses hade givit för att Israeliterna skulle vända sig från hedendomen. Men med Kristi ankomst skulle lagen bli levd inifrån, för Guds lag är nu skriven i våra hjärtan. Kristi lag. Jesus ändrar inte lagen men Han fullbordar den och Han ger oss vägar hur vi bäst kan nå Honom. Han ger oss en inre lag - kärlek till Gud - en Gud som vi nu känner i Jesus Kristus. Men för den skull är inte lagen helt avskaffad - som många tycks tro. Gud kräver Rättvisa. Rättvisa mot Gud är att alla människor Tillber Honom. Tillber Honom i och genom Jesus Kristus.
I Kristi lag handlar det alltså inte bara om att inte döda oskyldigt liv, men vi måste kämpa mot hat, mot ilska, mot orena tankar, avundsjuka, elaka blickar och ord…Med all rättighet vill Gud leva fritt i den själ Han har skapat för sig själv, till Hans ära och för vår eviga glädje! Rättfärdigheten är den inre lagen som cirkulerar i vårt blodomlopp och ger oss tillräckligt med syre för att ta upp kampen mot den "gamla människan" och låta henne dö för att istället låta den nya människan - Kristus i oss –leva och segra! Jesus kallar oss till att bli fullkomliga som vår Himmelske Fader är fullkomlig. Fullkomligheten som Jesus kallar oss till är inte en yttre perfektion men Guds kärlek i oss. Kärleken är fullkomlighetens fäste som uppstår ur vår andliga förening med Gud. Kärlek – Caritas – är den viktigaste dygden för den förenar oss med Gud som är Kärlek; fullkomlighet.
Det är dit Jesus kallar oss.